Skillnaden mellan Komplex-PTSD och - PTSD

Posttraumatiskt stressyndrom- Komplex PTSD

 
 
Komplex PTSD (posttraumatiskt stressyndrom) är en term som har kommit att användas av psykologer och forskare när de anser att diagnosen PTSD inte räcker till för att beskriva de många allvarliga och svåra symtom som kan uppstå när en människa drabbas av en rad upprepade eller långvariga traumatiska händelser. 
Alltså kan man säga att en patient som har Komplex-PTSD varit med om mer än ett trauma. Precis som mig!!
För mig räckte inte endast diagnosen PTSD för täcka mina trauma... Jag undviker platser som kan påminna mig om hemska platser. Eller dofter som framkallar ångest.  Jag blir lätt rädd när någon rör vid vid, om någon plötsligt kommer fram till mig på stan och tar mig på axeln och säher "hej" kan jag bli livrädd och känna att mitt hjärta stannar för en stund innan jag har kontroll över situationen!
Jag har svårt att lita på människor och det krävs mycket för att bilda en sund relation!
 

Symtom

Personer med komplex PTSD upplever symtom som är förknippade med PTSD: återupplevande av den traumatiska händelsen, undvikande av miljöer och känslointryck som riskerar att aktivera minnet och en allmän överspändhet. Ofta lider patienten av sömnsvårigheter. Andra vanliga symtom är aggressivitet, självskadebeteende och koncentrationssvårigheter. 

Vid komplex PTSD finns vanligtvis en ensidig och genomgripande negativ självbild, stora relationssvårigheter och bristande känsloreglering. Detta kan uttryckas i dissociation och personlighetsförändringar, som kan vara lätta att förväxla med psykostillstånd och andra svåra psykiska diagnoser. Även somatiska symtom som smärta kan förekomma.

 

 

 

Posttraumatiskt stressyndrom, PTSD

 
 
Även om människan besitter en fantastisk förmåga till återhämtning, kan ibland intryck från en livshotande händelse präglas starkt men fragmenterat, så att minnen, tankar och rädslor inte släpper sitt grepp trots att månader eller år har förflutit. När man har svårt att få sitt liv att åter fungera efter en svår händelse på grund av påträngande minnen, mardrömmar och rädsla, kan man ha drabbats av posttraumatiskt stressyndrom.

Symtom

Intryck och bilder från händelsen blixtrar ibland förbi, med en påtaglig här och nu-känsla.En lukt, en plats, eller olika situationer kan utlösa återblicken och det känns som att man återupplever händelsen. Det kan kännas som om man tappar kontrollen. Ibland är det väldigt svårt att i efterhand förstå vad som utlöste den obehagliga återblicken.Sådant som förknippas med händelsen väcker ofta obehag och blir någonting man helst undviker.Man kan också tappa intresset, känna håglöshet och uppleva vissa känslor som avstängda.Man kan vara lättskrämd, rycker till mer än vanligt vid plötsliga ljud och finner det obehagligt att inte ha ryggen fri. Tidigare föreställde man sig kanske att man var relativt trygg, men nu upptäcker man många faror i omgivningen.Man får svårt att koncentrera sig och komma ihåg saker.Det är inte heller ovanligt att man känner skuld eller skam för det inträffade, eller att man är lättirriterad.Om man har utsatts för våld från en annan individ kan man tappa tilliten till andra människor. Detta kan leda till speciellt svåra konsekvenser om man som liten eller ung har utsatts för någonting...

 

 

 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild