Ätstörningen - Dess myter - Och alla kan drabbas

 En låt med text jag kan relatera mycket till.
Min ätstörning började tidigt men inte i samma fas som idag. 
Idag klassas jag som överviktig men är ändå tvungen att dricka näringsdryck X antal gånger
om dagen på grund av näringsbrister och att jag inte äter! Men är det någon som sätter sig ner och frågar mig.
- Hur kan VI hjälpa dig, vad vill DU ha för hjälp?
 
 Sen denna myten om att det är anorektiska personer som drucker näringsdryck stämmer inte.
Det gör mig riktigt upprörd. Du kan väga 200 kilo och ha näringsbrist och ändå behöva dricka
dessa drycker UTAN att gå upp i vikt.

En ätstörning blir lätt ett "spel" 
- Jag åt hos en kompis
-Jag åt ute idag
- Jag åt så mycket i skolan
 
Några exempel många tjejer/killar kan känna igen sig i.
I dagen samhälle är det mycket fokus på tjejer med ätstörning. MEN glöm aldrig bort killarna.
Även dem drabbas av den hemska sjukdomen men det mörkas ner. 
Om du går till tandläkaren och är tjej /Kvinna till exempel och lider av bulimi och tandläkaren ser 
att att du har frätskakor på tänderna blir frågan ofta "spyr du mycket" men om en kille med bulimi
går till tandläkaren blir det istället "dricker du mycket läsk och äter sött".
Något jag tycker är väldigt fel. Vi alla är människor i olika kön!. Vi alla har samma känslomässiga
reaktioner.
Men varför får då inte killarna/männen få hjälp så snabt som tjejerna/kvinnorna?
Detta är något jag vill lyfta fram. Och kommer gå vidare med detta!
 
 
Denna kan vara stötande!
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild